Pedagogical opportunities of klavir sonatas of D. Scarlatti in musical and performing training of students in the piano class in higher education institution

Authors

  • Алена Викторовна Фатерина Алтайская государственная академия культуры и искусств

Keywords:

self-education, reflective approach, critical thinking

Abstract

The article concerns pedagogical opportunities of D. Scarlatti`s klavir of sonatas. Studying of compositions of this composer gives the chance to learn features of interpretation of ancient music, to master the main objectives and difficulties in its execution, and also to get acquainted with features of a form of the ancient sonata.

Author Biography

Алена Викторовна Фатерина, Алтайская государственная академия культуры и искусств

старший преподаватель кафедры музыкального образования

References

Алексеев, А. Д. История фортепианного искусства / А. Д. Алексеев. — Ч. 1—2. — М. : Музыка, 1988. — 415 с.

Алексеев, А. Д. Клавирное искусство : очерки и материалы по истории пианизма / А. Д. Алексеев. — Вып. 1. — М. : Государственное музыкальное издательство, 1952. — 252 с.

Розеншильд, К. К. История зарубежной музыки : до середины XVIII века / К. К. Розеншильд. — Вып. 1. — М. : Музыка, 1978. — 544 с.

Окраинец, И. А. Доменико Скарлатти в репертуаре детских музыкальных школ / И. А. Окраинец // Вопросы фортепианной педагогики : сб. статей / под общ. ред. В. А. Натансона. — 1967. — Вып. 2. — С. 148—174.

Нейгауз, Г. Г. Об искусстве фортепианной игры : записки педагога / Г. Г. Нейгауз. — М. : Музыка, 1982. — 300 с.

Окраинец, И. А. Доменико Скарлатти. Через инструментализм к стилю / И. А. Окраинец. — М. : Музыка, 1994. — 207 с.

Published

2015-10-22

Issue

Section

Педагогика и психология непрерывного образования и проблемы социализации личности