THE DEVELOPMENT VECTOR OF A HEALTH-SAVING SPACE OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF THE ALTAI REGION
Keywords:
ungraded school, training for rural ungraded schools, postgraduate supportAbstract
The article deals with the necessity of the organization of health-saving space in educational institutions and its content. The contents of the health-saving pedagogy model and the conditions of preservation of health of pupils during the learning process are discovered. Requirements for the health-saving space arrangement of educational institutions and the main directions in terms of health protection of pupils and students, which are reflected in Federal and regional legislation, are provided in the article. The construction of the system of educational work directed to the formation of motivation of a healthy lifestyle is discussed using example of the Altai Region. The modern problematical directions of health saving space formation of educational institutions that require attention are analyzed. The system of innovative collaborative and aimed work of regional educational institutions for the arrangement of health saving space is presented.References
Психология здоровья / под ред. Г. С. Никифорова. - Санкт-Петербург : Питер, 2006. - 607 с.
Ананьев, В. А. Основы психологии здоровья. Концептуальные основы психологии здоровья / В. А. Ананьев. - Санкт-Петербург : Речь, 2006. - 384 с.
Об утверждении профессионального стандарта «Педагог (педагогическая деятельность в сфере дошкольного, начального общего, основного общего, среднего общего образования) (воспитатель, учитель) [Электронный ресурс] : приказ Минтруда России от 18.10.2013 № 544н (с изм. от 25.12.2014). - Режим доступа: http://www. consultant.ru/.
Смирнов, Н. К. Здоровьесберегающие образовательные технологии и психология здоровья в школе / Н. К. Смирнов. - Москва : АРКТИ, 2006. - 319 с.
Равен, Дж. Компетентость в современном обществе: выявление, развитие и реализация / Дж. Равен ; пер. с англ. - Москва : Когито-Центр, 2002. - 396 с.