SOCIAL INTELLIGENCE IN STUDENTS WITH DIFFERENT LEVELS OF GENERAL INTELLIGENCE

Authors

  • Ольга Геннадьевна Холодкова Алтайский государственный педагогический университет
  • Инна Геннадьевна Якунина Алтайский государственный педагогический университет

Keywords:

management, head of the preschool educational organization, professional position of the head, management activity

Abstract

The article reveals the psychological approaches to the definition of «intelligence», examines the nature of social and general intelligence. The article reveals the possibilities of the development of social intelligence as professionally significant quality of psychology students in the educational process. The empirical studies on the relationship of general and social intelligence of students are presented in the article.

Author Biographies

Ольга Геннадьевна Холодкова, Алтайский государственный педагогический университет

кандидат психологических наук, доцент

Инна Геннадьевна Якунина, Алтайский государственный педагогический университет

магистрант

References

Холодная, М. А. Психология интеллекта: парадоксы исследования / М. А. Холодная. - 2-е изд., перераб. и доп. - Санкт-Петербург : Питер, 2002. - 272 с.

Белова, С. С. В психометрических поисках социального интеллекта / С. С. Белова // Социальный и эмоциональный интеллект: от процессов к измерениям / под ред. Д. В. Люсина, Д. В. Ушакова. - Москва : Институт психологии РАН, 2009. - С. 187-215.

Лунева, О. В. Социальный интеллект: история изучения и основные модели / О. В. Лунева. - Москва : Изд-во Моск. гуманитарного ун-та, 2009. - 124 с.

Лукичева, М. А. Развитие социального интеллекта у студентов - будущих педагогов : дис.. канд. психол. наук : 19.00.07 / М. А. Лукичева. - Череповец, 2004. - 150 c.

Люсин, Д. В. Социальный интеллект: Теория, измерение, исследования / Д. В. Люсин. - Москва : Институт психологии РАН, 2004. - 175 с.

Матвеева, Л. Г. Анализ понятия «Социальный интеллект» / Л. Г. Матвеева. - Челябинск : Изд-во ЮУрГУ, 2009.

Published

2016-10-27

Issue

Section

Психологические науки