“RISK THEORY” AS A METHODOLOGICAL BASIS FOR AN INNOVATIVE APPROACH TO THE MANAGEMENT OF AN EDUCATIONAL INSTITUTION

Authors

  • Yu. N. Surikov Northern (Arctic) Federal University named after M.V. Lomonosov

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2020-4-14-18

Keywords:

“risk theory”, professional pedagogical risk, source of risk, model of “advanced management”, modern educational paradigm, innovative management

Abstract

The article considers the possibility of implementing the “risk theory” in the management model of a modern educational institution. Six basic sources of professional risks are specified, taking into account the specifics of the teaching profession; factors, possible manifestations in the real pedagogical process, and the consequences of these sources are presented. Specific management methods are proposed, taking into account the content specifics of the source of professional risk in the teaching profession.

Author Biography

Yu. N. Surikov, Northern (Arctic) Federal University named after M.V. Lomonosov

кандидат педагогических наук, доцент кафедры педагогики

References

Вайндорф-Сысоева М. Е. Педагогический потенциал инновационной деятельности в образовании: монография. М.: Изд-во МГОУ, 2007. 130 с.

Рыхтикова Н. А. Анализ и управление рисками организации: учеб. пособие. М.: Инфра-М, 2015. 128 c.

Вайндорф-Сысоева М. Е. Система профессионального роста // Качество образование. 2009. № 4. С. 56—61.

Надеина Л. Е. Анализ профессиональной заболеваемости педагогов // Вестник Донецкого педагогического института. 2018. № 2. С. 134—140.

Белолюбская Е. И. Педагогические основы обеспечения здоровья учителя: автореф. … канд. пед. наук. Якутск: ЯГПУ, 2006. 36 c.

Антонов Г. Д., Иванова О. П., Тумин В. М. Управление рисками организации: учеб. пособие. М.: Инфра-М, 2018. 48 c.

Published

2020-12-08

Issue

Section

Педагогические науки: Общая педагогика, история педагогики и образования