ALGORITHM FOR FORMATION OF CONCEPTS WHEN TEACHING COURSES OF A HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTION

Authors

  • A. Kh. Shelepaeva Perm military Institute of National Guard troops of the Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.37386/2413-4481-2020-4-36-42

Keywords:

information, knowledge, information approach, information interaction, concept, thinking, interdisciplinary connections

Abstract

This article discusses the possibility of the gradual formation of conceptual thinking of higher educational institution cadets. A methodological basis for description is the information approach. Skills of operating with concepts allow forming theoretical knowledge, which is the key to quality education. The proposed algorithm can be used at different stages of learning. The purpose of the research described in the article is based on the analysis of the existing approaches in the field of the formation of conceptual thinking to identify the functional and operational elements of activity. As part of the study, experiments were carried out to measure the level of learning using the concept formation algorithm.

Author Biography

A. Kh. Shelepaeva, Perm military Institute of National Guard troops of the Russian Federation

кандидат педагогических наук, доцент кафедры программного обеспечения вычислительной техники и автоматизированных систем

References

Ясюкова Л. А. Закономерности развития понятийного мышления и его роль в обучении. СПб: ГП ИМАТОН, 2005. 256 с.

Дрянных Н. В. Формирование базовых понятий в курсе обществознания // Педагогические измерения. 2019. № 2. С. 69—71.

Калинина С. Б. Формирование интегративных понятий как способ развития диалектического мышления курсантов военного вуза // Гуманитарные проблемы военного дела. 2019. № 1. С. 152—156.

Ясюкова Л. А. Проблемы психологии понятийного мышления // Вестник Санкт-Петербургского университета. 2010. Сер. 12, вып. 3. С. 385—394.

Выготский Л. С. Мышление и речь. М.: Лабиринт, 1999. 352 с.

Менчинская Н. А. Проблемы обучения, воспитания и психического развития ребенка: избр. психол. тр. М.: Рос. акад. образования; Моск. психол.-соц. ин-т, 2004. 511 с.

Певцова Е. А. Актуальные вопросы методики преподавания юриспруденции: учеб. пособие. М.: Изд-во Международного юридического института, 2010. 272 с.

Маликов Т. С. Интуиция в формировании математических понятий // Science Time. 2015. № 1 (13). С. 320—324.

Лурия А. Р. Язык и сознание. М.: Изд-во Московского университета, 1979. 320 с.

Маслиева О. В. Становление категории причинности. Л.: Наука, 1980. 105 с.

Блюменау Д. И. Информационный анализ/синтез для формирования вторичного потока документов. СПб.: Профессия, 2002. 240 с.

Хуторской А. В. Развитие одаренности школьников. Методика продуктивного обучения: пособие для учителя. М.: ВЛАДОС, 2000. 320 с.

Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 1975. 130 с.

Published

2020-12-08

Issue

Section

Педагогические науки: Теория и методика профессионального образования